Bandenspanning

Bandenspanning

Uw banden hebben een aanbevolen bandendruk, bijvoorbeeld 2.0 bar. Dit is vaak terug te vinden aan de binnenkant van de brandstofklep, of in het instructieboekje van uw auto. Maar schrik niet, er is een grote kans dat u rondrijdt met een verkeerde bandenspanning. Dit is namelijk het geval bij meer dan de helft van alle Nederlanders. Meestal is de bandenspanning te laag. Dit heeft gevolgen voor de slijtage, het brandstofverbruik en de wegligging (en daardoor de veiligheid).

Slijtage

Door teveel of te weinig lucht in de banden, verandert de vorm van de banden. Het loopvlak van de band wordt hierdoor te groot of juist te klein. Daardoor slijt de band anders dan bedoeld, wat de levensduur niet ten goede komt.

Brandstofverbruik

Door een te lage bandenspanning wordt het loopvlak van de band groter. Er is meer rubber in contact met de weg. Hierdoor is het voor de auto zwaarder en moet deze dus harder werken. Dit kost meer brandstof, tot wel € 150,- extra op jaarbasis. Slecht voor milieu en uw portemonnee natuurlijk.

Wegligging/veiligheid

Uw banden hebben een aanbevolen bandendruk. Deze bandendruk is door de fabrikant aangehouden bij het meten van de prestaties en gegevens van uw auto. Wijkt uw bandendruk hierbij af, dan nemen de prestaties af. De wegligging zal slechter worden en daardoor ook uw veiligheid. Want niet alleen is de auto minder stabiel, de remweg is ook langer.

Daarom is het van groot belang om uw bandenspanning goed bij te houden. Zowel voor uw veiligheid als voor uw portemonnee. Twijfelt u over uw bandenspanning, wilt u passend advies of moeten wij een controle uitvoeren? Neem gerust contact met ons op.